Debbie’s Bloghoekje

186886-SLIMFITCODElogo

Toen ik door Jessica werd uitgenodigd om een “Slimfitcode” dag bij te wonen had ik eerlijk gezegt geen idee wat het inhield. Maar toen ik op de website (www.slimfitcode.nl) ging kijken was ik meteen enthousiast. Meer energie, meer geld, meer tijd voor jezelf en meer doen wat je werkelijk leuk vindt. Verbeter de kwaliteit van je leven. Inspirator Michael Pilarczyk, healthcoach Janneke Koeman en personal trainer Guy van der Reijden geven alle tips voor een succesvolle en gezonde levensstijl. SlimFitCode is de dag waarop je de pauzeknop bij jezelf indrukt en stil staat bij wat jij nu écht wilt. Leer volgens een concreet stappenplan hoe je elk doel – klein of groot – kunt bereiken. Geef toe dat klinkt heel mooi toch? Daar wil je gewoon meer van weten.

Ik vond het een hele leerzame dag om mee te maken. Ik heb ontzettend veel inspiratie gekregen en ging met hoofdpijn naar huis. En dat zie ik als iets positiefs! Ik had ontzettend veel positieve input gekregen die ik echt even moest laten bezinken. Voor wie er bekend is met de Fitbit, ik had aan het eind van de dag pas 1 van de 5 stipjes. 1 stipje staat bij mij voor 2000 stappen. Mijn doel is dus 10.000 stappen per dag. Ik had dus ontzettend veel gezeten en weinig bewogen die dag. De Fitbit is voor mij een extra motivatie om meer te bewegen. Ik heb een zittend beroep waardoor ik buiten werktijd echt moet bewegen van mezelf! De fitbit maakt voor mij echt inzichtelijk hoeveel ik beweeg op een dag. Samen met mijn vriend probeer ik minstens 4 keer per week de 5 stipjes te halen. Als we ’s avonds nog niet aan de 5 stipjes zitten gaan we vaak wandelen om ze alsnog te behalen. Het is ook een goede motivatie als mijn vriend wel al 5 stipjes heeft en ik er nog maar 4 of zelfs maar 3. Dan wil ik gewoon ook dat 5e stipje halen! Ik kan het echt iedereen aanraden die wel wat extra bewegingsmotivatie kan gebruiken zoals ikzelf.

De dag begon door Janneke Koeman, healthcoach. Met het thema niet minder maar slimmer eten. Kijk dat is wat we willen horen toch! Iedereen weet hoe moeilijk het is om gezond en minder te eten. En wat is er nou echt gezond? Janneke gaf aan dat we terug moeten gaan naar de basis. Eet vaker een appel (in plaats van een koekje met appelsmaak!) An apple a day keeps the doctor away. Op haar vraag hoeveel mensen er in de zaal een appel bij zich hadden kwam er maar weinig respons, maar toen ze vroeg hoeveel mensen er een Apple in hun tas hadden kwamen er aanzienlijk veel meer vingers de lucht in. Mensen weten tegenwoordig niet meer wat er echt goed is en wat niet. Mensen zijn de weg kwijt. Dit mede door het internet en de “mooie” termen die gebruikt worden op producten. 100% natuurlijk, minder suikers etc. terwijl als je de achterkant goed leest er bijvoorbeeld ontzettend veel suikers of koolhydraten in blijken te zitten. Heel herkenbaar! De ene dag lees je dat suiker gif is en de andere dag dat die boodschap maar kolder is. Je hebt geen idee meer wat te geloven.

Haar boodschap is ga terug naar de oertijd, gewoon terug naar de basis. Luister echt naar je lichaam en gebruik je gezond verstand. Iedereen weet diep van binnen wat wel goed is en wat niet. Het hoeft ook echt niet duur te zijn als je maar zorgt dat je voor jouw leefstijl genoeg groente en fruit binnen krijgt. Je eetgewoontes bepalen tenslotte je energieniveau, en die bepaalt weer je prestaties. Als tip gaf ze de eetmeter die je kunt vinden op de website van het voedingscentrum.

Janneke heeft samen met haar zus Amanda Jip en Jij opgericht. Ze hebben onder andere een geweldige website (www.foodsisters.nl) waar je ontzettend veel wijzer kunt worden als ook jij de weg inmiddels kwijt bent. Ze maken ook zelf producten die je er kunt bestellen. Ik zou zeggen wil je meer wijsheid opdoen over lekker en gezond eten neem dan zeker eens een kijkje op hun website.

images12456

Het tweede gedeelte werd gedaan door Guy van der Reijden, personal coach en oprichter van 3sixty5. Met het thema Supershape. Zijn duidelijke boodschap was hoe fitter je bent, hoe meer energie je hebt. Blijf bij jezelf en blijf bij wat je weet. Mensen vinden van alles op het internet en worden daar geen steek wijzer van. Eigenlijk wat Janneke eerder ook al vertelde over eten. Gebruik je gezond verstand. In shape zijn is voor iedereen anders. Zijn 4 tips voor de ochtend waren (in het kort uitgelegt):

  1. Start met je droomdoel. Zonder beperkingen. Externe versus interne motivatie. Heb zelfdiscipline. Dit is uiteraard het moeilijkste dat er is maar echt alleen met zelfdiscipline kom je er. Guy vertelde het verhaal over iemand die aangaf fit te willen blijven om zijn kleinkinderen op te zien groeien. Dit is natuurlijk een erg mooi droomdoel. Dat willen we toch uiteindelijk allemaal?!
  2. Doe wat je kan. Start klein. Wees consequent. Ik las laatst in een tijdschrift een artikel dat je soms jezelf wat moet helpen. Door bijvoorbeeld te denken, ok ik heb echt geen zin om te wandelen vandaag, maar ik trek toch even mijn wandelschoenen aan. En dan denk je nou ok ik ga, maar ik ga niet ver. Ik ga gewoon tot op de hoek. En als je op de hoek bent en je voelt je goed ga je gewoon tot de andere hoek van de straat. En voor je het weet heb je een groot rondje gewandeld. Geen zin zit in je hoofd! Je moet even die drempel over. Het is heus niet zo erg als dat we denken dat het is. Begin dus gewoon klein, neem altijd de trap in plaats van de lift bijvoorbeeld. Zoals Guy ook duidelijk aangaf, zonder beweging loop je vast. En als je fit bent krijg je er ook dagelijks iets voor terug. Je komt bijvoorbeeld niet meer hijgend boven na het traplopen. Het zijn de kleine dingen die het hem doen. Zorg dat dat je drijfveer is.
  3. Wees pro actief. Pro-actieve versus re-actieve mensen. Je bent je eigen leider. Jij hebt het zelf in de hand en niemand anders dus wees pro-actief! Met andere woorden: geef jezelf die schop onder je kont!
  4. Compensatiegedrag. Onbewuste compensatie, bewuste compensatie en neat-compensatie. Stop met jezelf belonen! Dit moet je zelf echt opmerken en veranderen. Dus als je net uit de sportschool komt moet je niet meer denken ach ik ben zo goed bezig ik kan nu wel lekker die gevulde koek bij de koffie nemen. Onthou dat niemand dit voor je kan doen. Je houd alleen jezelf maar voor de gek en niemand anders. Zoals punt al 3 zegt, wees je eigen leider. Denk na waarom je zo omgaat met je lichaam. Stel een doel voor jezelf op en blijf bewegen. Begin klein en Just do it! Gezond en fit zijn is een keuze! Wil je meer informatie over Guy. Neem zeker eens een kijkje op zijn website www.3sixty5.nl

imagesBQI991TW

Na een letterlijke biologische powerlunch begon het derde deel van de dag door Michael Pilarczyk, inspirator, met als 1e thema kracht van gedachte. Om te beginnen is het echt onmogelijk om in deze blog alles goed en duidelijk te verwoorden. Daarvoor moet je zo’n dag echt zelf bijwonen. Iedereen zal er persoonlijk weer net iets anders uit halen. Maar ik zal het toch in het kort proberen persoonlijk te verwoorden.

Alles wat je denkt dat ben je! En zo is het echt als je bij jezelf ten rade gaat. Als jij denkt het lukt me niet, dan is de kans ook heel groot dat het je niet gaat lukken. Het gaat om zelfdiscipline. Maak afspraken met jezelf en hou je hier ook aan. Mensen verdwalen in de communicatie met zichzelf vaak in de details maar het is juist de kunst om bij de grote lijnen te blijven. Het is ook heel makkelijk om aan de minder leuke dingen te denken. Dit doen we allemaal massaal. Heel herkenbaar voor mij ook! Je ligt maar te piekeren en te piekeren en nooit over leuke dingen. Anders zou het ook niet piekeren heten. Je ligt nooit ’s nachts wakker doordat je alleen maar aan leuke dingen denkt toch? Ik slaap de laatste tijd persoonlijk ontzettend slecht. Het is ook een soort patroon waar je in terecht komt merk ik. Je gaat je al druk maken wanneer je weet dat bijna naar bed moet. Wat als ik nu weer slecht slaap? Hoeveel uur kan ik nog slapen? Dan ben ik morgen weer zo moe etc. etc. Ikzelf gebruik op dit moment Bional nachtrust en ik moet zeggen dit helpt voor mij heel goed. Ik wordt in ieder geval vaker uitgerust wakker en dat is ontzettend fijn. Maar om even terug te komen, ik kreeg laatst de tip van een lieve collega. Als je nou weer niet kan slapen ga je gewoon uit bed en ga je met een dekentje voor de tv zitten en zet je Netflix op. Genoeg series om te volgen. Ga niet liggen piekeren, dat is veel vermoeiender. Ook kreeg ik van diezelfde collega de tip om een wijntje te drinken vlak voor ik naar bed ga. En dit werkt vaak ook heel goed. Alleen wil ik uiteraard geen kilo’s aankomen door al die wijn die ik dan zou moeten drinken. Maar het gaat om de boodschap, doorbreek het patroon! Blijf in de grote lijnen en verdwaal niet in de details! Maak jezelf niet gek en blijf niet eindeloos hangen in dingen uit het verleden en het negatieve. Het verleden kun je toch niet meer veranderen. We leven nu dus leef ook daadwerkelijk in het nu! En maak je ook geen zorgen over al die dingen die eventueel nog gaan gebeuren of gebeurd zijn.

Wat ik ook een hele goede tip vond die Michael gaf was: Heb je een drukke dag voor de boeg sta dan een uur eerder op zodat je de dag rustig kan beginnen en je er echt klaar voor bent. Dan kom je veel makkelijker de dag door. En ik moet toegeven het idee dat ik mijn wekker om 5 uur moet zetten in plaats van 6 uur klonk mij niet heel aanlokkelijk. En er kwam veel respons uit de zaal van mensen die daar waarschijnlijk hetzelfde over dachten. Maar persoonlijk vooral nu ik de afgelopen tijd slechter slaap en eind van de middag al afknap, dacht ik nee. Maar toen ik er goed over na ging denken begreep ik wel steeds meer de achterliggende gedachte. En ik ga het ook zeker proberen!

Wat Michael ook duidelijk vertelde was dat iedereen zijn eigen werkelijkheid heeft. En zo is het natuurlijk wel. Wie zegt dat iedereen de kleur rood als dezelfde kleur rood ziet? Misschien zien hun wel blauw maar is het ze geleerd om het als rood te zien. Wie zal het zeggen? Maar zo is het ook met gedachten. Iedereen beleeft dingen anders. Iedereen heeft andere gevoelens. De één kan ergens makkelijk mee omgaan terwijl de ander er nog nachtenlang wakker van ligt. Als we dat allemaal wat meer zouden begrijpen zouden we toch geen discussies of erger nog oorlogen meer hebben?! Stop met oordelen/veroordelen. Iedereen is anders.

We worden geleefd door angst, en dit zijn de meest voorkomende:

  1. 1. Angst voor armoede, angst om in armoede te leven. Bang om je baan te verliezen. Bang om je huis kwijt te raken etc.
  2. Kritiek van anderen, Michael gaf het mooie voorbeeld dat we eigenlijk allemaal behangen zijn met van die gele (of roze wat jij wilt!) post it briefjes met kritiek van anderen. Waarom trekken we ons alles zo ontzettend aan?
  3. Liefde, de angst om ons helemaal te geven zodat we niet (nog een keer) geraakt kunnen worden als diegene waar we van houden ons verlaat of kwetst.
  4. Slechte gezondheid, bang om ziek te worden. Bang om daardoor dingen niet meer te kunnen, kosten etc.
  5. Ouderdom, bang om dingen niet meer te kunnen door ouderdom, oud en gebrekkig, alleen achterblijven etc.
  6. De dood, uiteindelijk zijn we allemaal bang om dood te gaan. Terwijl dat het enige is wat we zeker weten dat er ooit gaat gebeuren.

Na een korte pauze gingen we door met het 2e gedeelte van Michael, Create your own life

We kregen van Michael een aantal lastige maar zeker goede levensvragen. Ik kan ze helaas niet allemaal opschrijven, maar hierbij een aantal die mij persoonlijk echt aan het denken hebben gezet.

Hoevaak herhaal je voor jezelf wat je ongelukkig maakt? Hoevaak blijven we wel niet in het negatieve hangen? Herhalen we gesprekken en situaties in ons hoofd? Blijven we maar denken had ik maar dit, had ik maar dat? Maar we schieten er helemaal niks mee op!

Je hebt dit leven, maar leef je het ook? Leef jij het leven helemaal zoals jij dat wilt? Maak je echt je eigen keuzes? Laat je je beinvloeden door wat andere over jouw zeggen?

Wat is de grootste fout: een fout maken of geen fout willen maken? Waarom zijn we zo bang om fouten te maken terwijl het grootste kado is dat we er alleen maar van kunnen leren. Waarom kunnen we niet wat vaker trots zijn op onszelf? Op wat dan ook. Geniet van de kleine dingen en wees wat vaker trots op jezelf.

Als je niet gelukkig bent met wat je hebt. Denk je dan dat wat je niet hebt je wel gelukkig maakt? Mensen willen altijd meer, een groter huis, een grotere auto, een betere betaalde baan. Maar maakt je dat daadwerkelijk aan de eindstreep ook echt gelukkiger? Waarom leven we niet in het nu met wat we hebben en zijn we daar niet gewoon blij mee en ontzettend trots op.

Wie kent je beter? Uiteindelijk ken jij jezelf echt het beste! Dus waarom laten we ons dan vaak zo leiden door anderen? Waarom gaan we allemaal massaal met de menigte mee? Daar worden we toch niet gelukkiger van? Waarom luisteren we vaak wel naar andere maar niet naar onszelf?

Naast deze vragen kregen we ook hele goede en nuttige tips. Ik wil er graag een paar met jullie delen.

  • Leef zonder verwachtingen, dan kun je ook niet teleurgesteld worden.
  • Kies een duidelijk en concreet doel, waar wil je heen, wat wil je bereiken en wat moet je daarvoor ondernemen. Stel een duidelijk plan op voor jezelf.
  • Passie is de brandstof en drijfveer om je dromen waar te maken. Ga eens ten rade waar jouw passie ligt.
  • Onderzoek voor je begint.
  • Je kunt het niet alleen, zorg dat je de goede mensen om je heen hebt.
  • Maak een dreamboard en hang deze op een plek op waar je hem vaak ziet. Stel wachtwoorden in die je steeds weer aan je “droom” doen herinneren.
  • Wees altijd flexibel en anticipeer.
  • Laat je niet afleiden, door niks en niemand!
  • Doe alles wat nodig is om je doel te bereiken.
  • Focus en ga recht op je doel af.

Ik wil Janneke, Guy en Michael echt ontzettend bedanken voor deze mooie en leerzame dag! I’m just going to do it!

images

Debbie

Kortom: wees niet bezig met dingen die je nu niet kan veranderen! Dit is zonde van je kostbare tijd die je hebt om een gelukkig, gezond en fit leven te leiden!

11045294_10153070112285279_8192170467620403330_n

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>